.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آبرسانی قطره ای در گلستان؛ بازتاب اعتبارات قطره ای

کمبود اعتبار، فرایند آبرسانی و ایجاد تاسیسات مناسب تامین آب آشامیدنی در مناطق روستایی گلستان را با مشکل روبرو ساخته است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر ، فقدان تامین منابع آب مطمئن در نوار شمالی و پراکندگی روستاها، افزایش بی رویه جمعیت نقاط روستایی و اثرات به جای مانده از خشکسالی و وقوع سیلهای مخرب از عمده مشکلات این استان است.

همچنین فرسوده بودن تاسیسات آبرسانی احداث شده قبل از سال 70 و اعتبارات محدود از دیگر مشکلاتی است که موجب شده تعداد زیادی از روستاهای استان همچنان فاقد تاسیسات آب آشامیدنی باشند.

معضلات زیست محیطی نظیر فاضلاب خانگی، روان آبهایی که از بام برخی منازل به همراه آلودگیهای مختلف موجود در مسیر به سمت شمال استان روانه می شوند نیز از دیگر مشکلات فراروی تامین آب آشامیدنی مناطق روستایی گلستان است.

این در حالی است که 51 درصد جمعیت بیش از یک میلیون و 560 هزار نفری گلستان در روستاها به سر می برند و از نظر جمعیت روستایی، گلستان رتبه 11 کشور را دارد.

در حال حاضر از حدود هزار روستای گلستان 214 روستا فاقد شبکه و تاسیسات آب آشامیدنی است که برای رفع مشکلات فراروی نیاز به برنامه جامع و اصولی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان در این زمینه گفت: محدودیت منابع مالی مشکلات فراروی این شرکت را برای آبرسانی به مناطق روستایی با دشورای روبرو کرده است، این در حالی است که تاکنون تلاشهای خوبی در زمینه آبرسانی به روستاها شده است.

علیرضا خواستار افزود: محدودیت منابع آبی نیز از دیگر عواملی است که موجب شده تاکنون بخشی از روستاهای استان فاقد تاسیسات آبرسانی باشند.

وی اظهار داشت: گلستان از نظر بهره مندی از منابع آب شرب در رده 23 کشور قرار دارد و این امر بیانگر آن است که تامین آب شرب برای روستاها دشوارتر است.

وی وجود طرحهای نیمه تمام را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: در حال حاضر، 94 پروژه نیمه تمام آب و فاصلاب روستایی در این استان وجود دارد که از این تعداد، 59 پروژه در قالب مجتمعهای آبرسانی و 35 روستا نیز به صورت تک روستایی است.

خواستار بیان داشت: به رغم حمایتهای دولت نهم و حمایتهای استاندار گلستان، روند تخصیص اعتبارات برای تکمیل این پروژه ها مناسب نیست و نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گلستان عنوان کرد: به دلیل محدودیت منابع مالی تکمیل برخی از طرحها سالها طول می کشد لذا در این زمینه نیاز به برنامه جدی داریم.

وی یادآورشد: تاکنون 620 میلیارد ریال اعتبارات صرف بخش آب و فاضلاب روستایی در این استان شده است اما حدود دو هزار و 600 میلیارد ریال دیگر نیاز است تا روستاهای استان برای یک نوبت آبدار شوند.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب روستایی برای ترمیم شبکه های آب شرب در 200 روستا بیش از 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

خواستار گفت: هم اکنون حدود 30 درصد مشترکین از پرداخت آب بها معاف هستند و از سویی در طبقه الگوی مصرف، این شرکت آب را به ازای هر یک هزار لیتر به مبلغ 48 ریال در اختیار مشترکین قرار می دهد، این در حالی است که قیمت هر 1.5لیتر آب بسته بندی شده دو هزار و 500 ریال است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان به وضعیت منابع تامین آب استان اشاره و اضافه کرد: منابع آب قابل توجه فقط در جنوب منطقه قرار دارد و هر چه به سمت شمال استان حرکت کنیم از کمیت و کیفیت آب کاسته می شود.

وی عنوان کرد: در برخی نقاط از عمق 350 متری از سطح زمین دو تا سه لیتر در ثانیه با کیفیت پایین و آلودگی بالا، آب استحصال می شود.

خواستار، عدم وجود ییمانکاران قدرتمند را از مشکلات این شرکت در استان دانست و گفت: بسیاری از پیمانکاران شرکت، خارج از استان هستند که گاهی مشکلات زیادی برای آنها و شرکت آب و فاضلاب روستایی ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: نگرش ما، تقویت پیمانکاران بومی بوده ولی کار با کیفیت برای شرکت در اولویت است و انتظار است پیمانکاران استان گلستان در حدی تقویت شوند که بتوانند فعالیتها را به صورت یک بسته کاری از مبدا تا مقصد به سرانجام برسانند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان بیان داشت: این استان با وجود مشکلات و کمبودهای فراروی، شش سال متوالی مقام اول کنترل کیفی آب را در کشور به دست آورد و آزمایشگاه این شرکت، آزمایشگاه معتمد محیط زیست کشور است و حتی استانهای همجوار را برای دعاوی (در صورت نیاز) تحت پوشش قرار می دهد.

خواستار خاطرنشان کرد: در حال حاضر، سه باب آزمایشگاه در این استان در حال بهره برداری و یک باب آزمایشگاه در شهرستان علی آباد در دست احداث است.

وی یادآورشد: همچنین برای اولین بار در کشور، آزمایشگاه سیار با اعتبار 500 میلیون ریال در این استان راه اندازی شد که به صورت نامحسوس و دوره ای به صورت مجزا به کنترل کیفی آب روستاها می پردازد.

تامین آب بهداشتی و سالم برای روستاییان از نیازهای اساسی است، از این رو مدیران استانی و ملی توجه بیشتری به بخش آب و فاضلاب روستایی استان گلستان داشته باشند و با تخصیص اعتبارات مناسب، زمینه بهره مندی روستاهای استان را از این نعمت حیاتی فراهم کنند.

نداشتن آب آشامدینی سالم در برخی روستاهای گلستان درحالی است اکنون درصد جمعیت روستایی استان گلستان برخلاف وجه غالب در کشور بالاتر از درصد جمعیت شهری است و میانگین جمعیت هر روستا در این استان 841 نفر است در حالی که این آمار در کشور 352 نفر است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.